تحكي تيته نوال الجزء الثالث من حكاية شهد والغول من قصص رعب طويلة بالعامية، وحكت تيته حلقتين قبل كده ممكن تقرأهم من اللينكات أسفل القصة قالت تيته باختصار إن قرية الجدعان سكانها يشتغلوا في الذهب والنحاس من جبل الجدعان وهما تحت الجبل ساكنين يعني محتلين الجبل تقريباً وبعد أكثر من 300 سنه لاحظت الشباب بالأجهزة الحديثة إن المناجم بدأت تخلص، فكان القرار بإن عشرة من الشباب ها يطلعوا و يبحثوا عن مناجم جديده، وهما بيد ورو لقو مغارة فيها غول شكله فظيع.
قصص رعب طويلة بالعامية شهد والغول
حكت تيته الجزء الثالث من قصص رعب طويلة بالعامية حكاية شهد والغول، وقالت صلوا على النبي: لما دخلت الشباب المغارة شموا ريحة الحيوانات المهضومة والميتة، وشافوا شكل الأصابع اللي في حيط المغارة أتأكدوا أن فيه وحش عايش فيها وقرروا الهرب، لكن الشمس غابت فصحي الغول وشم ريحتهم، راح طلع شافهم وشافوه، ضخم يطلع 4 أدوار، الصابع مترين ثلاثة والزراع و رجل .. مخيف.. فظيع، شعره طويل ومنكوش وجه بني أدم .
قصص رعب مكتوبة واتفاق الغول مع أبو شهد
و زي ما قلنا اللي عايز يسمع الجزء الأول، وكذلك قصة شهد والغول الجزء الثاني يدخل على اللينكات السابقة، وتجد قصص رعب طويلة بالعامية كملتها تيته في الحكاية وقالت: الغول طلع يتكلم لما أكل كل الموجودين واتفق مع أبو شهد على إنه ها يجيب له كل شهر أكل يأكله قال الغول بالحرف الواحد وبصوته القوي المخيف “كل طلعة بدر لازم تجيب لي واحد منكم طازج” وبعدين ضحك بضحكة شريره خالص وقال” لازم ..لازم وبراحتك عشان لو ما وصلت الوجبة في موعدها ها أنزل عندكم و اختار اللي على مزاجي” وبعدين راح نافخ في أبو شهد وهو يقول يا لا روح حضر الأكل وفضل يضحك و أبو شهد نفخة الغول طيرته لحد حافة الجبل راح نزل من الجبل بسرعة وهو سامع ضحكة الغول بترن في ودانه.
أبو شهد في القرية وقصص رعب مكتوبة
كملت تيته الجزء الثالث من قصص رعب طويلة بالعامية والأبناء والأحفاد متلهفين لسماع الحكاية، قالت تيته نوال:
- نزل أبو شهد من الجبل يجري على تحت ودخل القرية بنفس الطريق وكأنه ممسوس لا سامع ولا شايف حد وعلى سريرة عدل من غير كلام.
- الراجل طلع مع عشرة من شباب الجدعان يرجع وحده وبالشكل ده الحاضر بلغ الغايب واتلمت القرية وعلي لسانها خمسين سؤال؟؟.
- لكن أبو شهد فوق السرير محموم سخن جداً جاء الدكتور للعلاج وأبو شهد يرتعش ثم غاب عن الوعي.
- استمر العلاج ثلاث أيام وليالي، وأهل القرية في انتظار وخوف عايزين يعرفوا إيه اللي حصل في رحلة الجبل ؟ وفين أولادهم ؟ وبعد صبر طويل..
- أبو شهد فتح عينه لاستكمال حكاية شهد والغول من قصص رعب طويلة بالعامية.
من هو أبو شهد ؟ومن هي شهد ؟
قالت تيته هي فعلاً قصص رعب طويلة بالعامية لكن مفيدة، وكملت وقالت:
- لما أفاق أبو شهد وفتح عينه استأذن العمدة من أصحاب البيت ودخل يطمئن عليه، وقال” عال عال انت الحمد لله تمام حمد لله على سلامتك.. تعال عندي أنا عازمك على غذاء معتبر يرم عظمك، في ناس كتير مستنياك وعلى لسانها خمسين سؤال والدوار عندي كبير يشيل الناس دي كلها “.
- وافق أبو شهد وساعده العمدة وزوج أخته وآخرون حتى دخل الحمام استحم وبعدين أتسند وراح معاهم عند العمدة.
- أبو شهد رجل متعلم ويعمل علي الكمبيوتر يكشف الجبل والكاميرات، يتعامل مع التجار والتوفيق بين من هم داخل القرية وخارجها( التجارة الإلكترونية) توفت زوجته.
- وسابت شهد صغيرة شهد دلوقتي بتاع عشر سنين لكن ذكية ذكاءها يغلب سنها ونشيطة جداً تساعد نفسها وأبوها وتقوم بكل احتياجات البيت ( تنظيف، غسيل، مواعين و طبيخ.. ،كل حاجة، غير كده بتساعد بابا في شغله.
- له شخصيه قويه وقدرة على التحمل، ولما كان أبو شهد عيان الفترة اللي فاتت جاءت أخته وزوجها للاهتمام به.
ماذا كان رد فعل الأهالي بعد سماع قصة الغول؟
دخل أبو شهد الدوار ( قاعة مناسبات تستخدمها أهالي القرى وتملك كل عائلة واحدة باسمها) أول ما دخل شاف أمم تنتظره، وبعد الترحيب والسلام جاء وقت الكلام، سكتت تيته شويه وقالت وفي حزن للأحفاد ها يقول إيه المسكين ؟وها يعمل إيه في ألمصيبه اللي ورط نفسه فيها مع الغول؟ وبعدين كملت قصص رعب طويلة بالعامية وقصه شهد والغول اللي تحكيها وقالت:
- دخل أبو شهد وسلم وقعد خد نفس طويل وشوه أتقلب فجاءة وانتفض لما افتكر اللي حصل طبعاً.
- صرخت الموجودين لا اله إلا الله وقرب العمدة والشيخ متولي منه وحاولوا يهدوه.
- فاق أبو شهد وقال أنا مش قادر استحمل ها ادخل في الموضوع على طول فيه غول في الجبل، وكل كل اللي كانوا معاي أكلهم قدام عيني كان نفسي يأكلني لكن ما رضيش.
- وأخذ يحكي اللي حصل والقاعة ما فيها نفس الكل ساكت وكأنها فاضيه وكل اللي موجودين واللي ما يقلو عن مئة 100 فرد ينظرون وعنيهم مفتوحة والفم مفتوح والحال حال.
سكتت تيته فجاءة وقالت أسيبكم بقى عشان أنا تعبت أكمل بعدين قصص رعب طويلة بالعامية ..
التعليقات