قصص رعب للأطفال شهد والغول، تحكي تيته نوال عن شهد البنت الذكية والنشيطة وتقول أن القصة دي على الرغم من إنها مرعبة إلى إنها مفيدة لأن الغول على قد ما قوي وضخم ومخيف لكن غبي أما البنت الجميلة رغم إن ماما ماتت لكنها شبعت حنان من بابا وقوه وتعلمت كتير، وتكمل تيته وتقول يالا بنا نشوف البنت شهد ها تعرف الغول أزاي؟ وها تعمل معاه إيه؟ وفي الجزء الرابع نعرف عملت إيه قرية الجدعان مع اتفاق أبو شهد و الغول ؟.
قصص رعب للأطفال شهد والغول
- الغول عملاق من العمالقة القدام
- بني أدم لكن جسمه كبير وشكله وحش.
- يغطي جسمه شعر كتير، ممكن يكون حصل فيه كده عشان ربنا غضب عليه فخلاه زي القرد أو هو مولود كده..مش عارفة بس هو فعلاً شبه الغورلا.
- ولكن أضخم وأطول ممكن يوصل طوله إلى 30 متر مع زراع توصل 10 متر ورجل ما بتاع 15 متر.
- حاجة كده شكلها فظيع كان يأكل أصحاب أبو شهد في الجبل كأنه يأكل شوية مقر مشات.
- وعلى الرغم من المنظر ده وآلا الصوت العالي الفظيع، مع كل ده!! شهد البنت الشجاعة بهدلته.
قالت تيته نوال تتكون قصص رعب للأطفال شهد والغول من أجزاء فيه اللي حكينا وفيه اللي لسه
حكينا قبل كده في الجزء الأول عن الجبل وأهميته بالنسبة لقرية الجدعان وليه سموها كده ؟، وفي الجزء الثاني من قصص رعب للأطفال شهد والغول حكينا عن ليه الشباب شافو الغول؟ وإيه اللي وصلهم ليه؟ أما الجزء الثالث كان لما طلع الغول وأكل كل أصحاب أبو شهد قدام عينه ولكن سابوه هو بس، ده عشان الغول شبع لإنه كان متغدي وواكل نصف بقره فرفض يأكل أبو شهد رغم إنه طلب منه كده وحاول يستفزه أكتر من مره، طلب العملاق منه أنه ينزل عشان يشوف المكان اللي فيه أصحابه ولما يجوع سيادته ينزل يأكل علي كيفه، وقال الغول بالحرف الواحد لأبو شهد في قصص رعب للأطفال شهد والغول” طعمكم حلو ولو أعرفكم من زمان كنت نزلت من الجبل” وسكتت تيته شوية وبعدين قالت في حكايات قصص رعب للأطفال وصلنا المرة اللي فاتت في الحدوته لحد لما كان أبو شهد في دوار العمدة يحكي لأهل البلد عن اللي حصل في الجبل، وحكي تفاصيل طلب الغول المرعبة.
قصص رعب مكتوبة وطلب الغول المرعب
قالت تيته نوال قصص رعب للأطفال شهد والغول تعتبر حكاية قصص رعب لكنها مفيدة وتعلم الشجاعة واستخدام العقل في الأوقات الصعبة زي ما عملت شهد مع الغول، نرجع تاني للحكاية، في دوار العمدة كان أبو شهد يحكي لأهل البلد عن اللي شافه واللي حكيته اللي عاملا زي قصص رعب للأطفال في الجزء الثالث وقت ما كان جسمه كله يرتعش يسكت شويه ويكمل بصعوبة وكأنة يتكلم وهو بيجري أو طالع جبل، على الرغم من وجود ميكروفون إلا كان صوت أبو شهد يادوب مسموع ولما خلص قال العمدة وسط كلمات وأسئلة كتير من أهل البلد اللي يسمعوه، قال العمدة وهو يطلب الهدوء” يعني اتفقت مع الوحش علينا” صرخ أبو شهد وقال “لا” مش ممكن ده انا أنقذتكم منه.. لإنه كان نازل ولما قلت له خليك مرتاح وأجيب لك الأكل لغاية عندك كنت أقصد الحيوانات والأسماك لكن هو اللي طلب مني بني أدم .. وأي واحد في مكاني كان وافق، هنا ارتفعت الأصوات باللوم والعتاب والعيب على أبو شهد.
قصص رعب للأطفال شهد والغول
قصص أطفال مفيدة ورأي حكيم
في قصص رعب للأطفال خرج صوت رجل من أهل القرية من بين أصوات العتاب ووقف أمام الميكروفون وهو يطلب الهدوء وبعدين قال وهو يشاور للموجودين بالجلوس:
- كتر العتاب مش في الصالح زي ما بتقول الأغنية” وابتسم عشان يلطف الجو وبعدين بص على أبو شهد وكمل وهو يشاور عليه
- ده الرجل تباعنا طول عمرة على الكمبيوتر وأحنا كلنا استفدنا من شغله، خلو بالكم اللي شافه لا يتحمله بشر، حطوا نفسكم مكانه
- والدليل علي كلامي إنه كان ها يموت من شده الرعب وكلنا شفناه وكشف عليه أكتر من دكتور.
- اللوم والعتاب والحكايات دي ما ليها لزمة المهم إحنا تورطنا ولازم يكون في حل، بدر القمر قرب وممكن الغول ينزل فعلاً لو ما جهزنا له طعامه”
- كان الجميع يسمع قصص الرعب وكلام الراجل، والدوار هادي تماماً فجاءة صرخ العمدة “يعني إيه” رد واحد من الموجودين وقال بسرعة ” ممكن نودي صالح اللي مش صالح وقاتل أخوه”.
- وافق الموجودين علي الفكرة..صح..هو ده.. أحسنت.. برافو عليك.
قصص رعب للأطفال الجزء الرابع و شهد والغول
وفي قصص رعب للأطفال أخذ أبو شهد صالح متكتف ومعاه كم واحد من البلد وربطوه في الشجرة وطبعاً صالح يصرخ ويقول رجعوني السجن ثاني وانا أعمل لكم اللي انتم عايزين.. وساعة يقول انا معي فلوس كتير خدوا اللي عايزينه منها وألا خدوا الفلوس كلها أنا مش عايزها لكن كان رد عمه قاطع وهو زعلان يقول” مش هي دي الفلوس اللي قتلت أخوك عشانها ويتمت عياله وسبتهم بالجوع..انت تستاهل أكتر من الغول، ده لسه حساب ربنا أكبر”.
ولما وصلوا الجبل نادي أبو شهد على الغول وقال يالووو..يالووو كم مره زي ما كانو متفقين لغاية ما أتهز الجبل فقال أبو شهد يالا اهو نازل، يالا نبعد من هنا بسرعة.
قصص رعب أطفال شهد والغول
مرت الأشهر وناس القرية ما ليهم حكاية إلا في الغول وكيف نتعامل معاه ؟ يأكل إيه الشهر اللي جاي؟
الغول عاوز لكن ما فيش في سجن قرية الجدعان والا القرى القريبة ( ايوه طبعاً الخبر وصل للجيران) لدرجة إنهم فكرو يسرقوا أطفال من البلاد الثانية، أويسرقوا الناس الغريبة اللي بتعدي من جنبهم، أو تزورهم عشان يودوها للغول.
كملت تيته الحكاية و قصص رعب للأطفال شهد والغول
وهنا صرخ العمدة وقال “إيه ده إحنا تجار انتم نسيتم بالشكل ده بدل ما كنا قرية الجدعان ها نصبح قرية الحرامية وحاجة من الاثنين يا نشحت أو نموت من الجوع.
رد تاجر من تجار الذهب أنا أشرف لي أسيب البلد وأهاجر قبل ما اشتغل حرامي.
ورد واحد ثاني وقال ” انا مولود هنا وزوجتي من هنا وأجدادي ومقابرهم هنا أنا مش خارج من هنا وأي واحد ها أكتشف انه بيسرق أو بيعمل حاجة تغضب ربنا أو تسوء سمعة القرية ها أوديه للغول بنفسي حتى ولو كان أبني.
قالت أصوات من القرية (هو ده الرأي ..هو ده إحنا أشراف ها نعيش أشراف ونموت أشراف).
قصص رعب للأطفال شهد والغول// تعالوا معي نشوف شهد عملت في الغول إيه ؟
كان القرار النهائي في قصص رعب للأطفال شهد والغول بأنه ما فيش سرقة وطبعاً جاء معاد طعام الغول، انتظر سيادته بدر القمر لغاية ما ينتهي وهما 6 أيام تقريباً ( كتر خيره واللهي ) لكن أهل القرية افتكروا إن الغول شبع ومش ها يطلب بني أدم تاني لكن أبو شهد كان خايف ومش مصدق، لغاية ما الكاميرات شافت الصخور والتراب بيقع من الجبل عرف إن الغول نازل و خرج بسرعة وهو يصرخ أخرجوا من البيوت ..الغول ..الغول والناس تجري وتبعد عن البيوت اللي في أخر القرية وتحت الجبل، زاد الصراخ والتكبيرات لما اتهزت البيوت وقرب صوت الغول القوي وهو ينادي أبو شهد..أبو شهد ويدوس على البيوت تحته ويموت الشجر الصغير و الناس تجري
أبو شهد يقرب من الغول ويقول كفاية..كفاية وينادى يالووو أما شهد كانت خايفه جداً على بابا فجريت عليه بابا..بابا ( ما هي ما ليها غيره) أول ما قرب الغول من أبو شهد شاف شهد وقال بصوت وحش خالص” ما انت عندك أكل أه أمال ما جيت ليه ؟
وهنا نظرت تيته نوال على الأحفاد لقيت عينهم جاحظة وكلهم في حله ترقب..ثم كملت وقالت في قصص رعب للأطفال شهد والغول مسك أبو شهد بنته الوحيدة وقال للغول في تحدي:
- أبو شهد: لا
- الغول: بتقول إيه ؟
- كلني أنا
- لا!!
- انا عايز ده..وشاور على شهد.
أبو شهد مسك في شهد جامد في قصص رعب للأطفال شهد والغول
- صرخ الغول وهاج وفضل يمسك في الناس ويرمي اللي يتعور واللي يموت .
- صرخت شهد بقوة وقالت خلاص ..خلاص
- سكت الغول وبص عليها.
- قالت شهد بقوه ” انا ها أجي “
- طب تعالي
- لا في البدر والبدر خلص مش هو ده كلامك
- تعجب الغول وقال “آه”
خلاص اطلع فوق وانا أروح لك وقت البدر، يالا ما تجيش هنا ثاني وبكل قوه صرخت شهد في الغول “يالا على فوق وحاسب وانت طالع بص تحت رجلك و ما تدوس على حاجة وانت عامل كده زي العمارة الوحشة.
طلع الغول في هدوء ومن غير ما يدوس على حد ورجع الجبل مستني شهد
التعليقات