قصص أطفال بالعامية شهد والغول الجزء الثاني تحكيها تيته نوال وتقدمها هدية للأطفال الجدعان، هل قرأتم الجزء الأول، لازم تكونوا قرأتم الجزء الأول عشان ندخل على الجزء الثاني بقلب جامد، عموماً لينك الجزء الأول من تحت للي يحب يقرأه، الجزء الأول باختصار كانت بتحكي تيته عن قرية الجدعان اللي تشتغل كلها من خير الجبل وبعد مرور أكتر من 300 سنة المناجم اللي فيها الذهب والنحاس قربت تخلص طلعوا عشر من الشباب يدوروا ويبحثوا عن مناجم تاني، لغاية لما دخلوا مغارة في أخر الجبل.
قصص أطفال بالعامية شهد والغول الجزء الثاني
تردد أبو شهد قبل دخول المغارة وخاصة إن الليل داخل، ولكن باقي الشباب اتهموه بالجبن وقالو أن دي فرصة كبيرة عشان ندخل التاريخ مع أجدادنا، وكمان نخلي أحفادنا يعيشوا 300 سنة ثاني يدعو لنا فيها لما نلاقي الذهب، كده اضطر أبو شهد يدخل معاهم لكن حماسهم خلاهم ما يشوفوا آثر القدم اللي في الأرض كان مخيف، وفي الغار شموا ريحة نتنه قذرة، كأنها ريحة حاجات ميتة، شافت الشباب مناظر بقايا الحيوانات اللي واضح إنها مهضومة أو متقطعة، أخيراً حست الشباب بالخطر وتأكدوا لما شافو بصمة الصابع على الحيطة واللي كانت خمس صوابع وطول الصابع من 2ل 3 متر، تخيلوا كف اليد كانت عامل إيه؟ وبدون كلام ..أجري يالا وبسرعة البرق على بره لكن على مين الغول حس بيهم ومد ذراعة طال 2 وعلى طول على فمه.
قصص أطفال هادفة مع تيته نوال
وتتابع تيته نوال قصة قصص أطفال بالعامية شهد والغول وتقول خرج الغول وراء الشباب وخلص عليهم في منتهي البساطة ده هما كانو عصافير بالنسبة له، وكان واكل وشبعان عشان كده فضل يلاعب أبو شهد زي القط مع الفار يسيبه يجري و يجري وبعدين يمد ايده ويمسكه وبعدين يسيبه تاني، يجري يجري، ويمسكه فضل في اللعبة الوحشة دي وحرق الأعصاب والغول مبسوط لكن أبو شهد خايف وتعبان، وفجاءة وقف أبو شهد وقال خلاص أنا تعبت كلني وخلصني، راح الغول ضحك بصوته القوي وقال”انت مش ها تشبعني انا عايز منك كتير..طعمكم حلو”.
قصص أطفال بالعامية شهد والغول
كملت تيته نوال القصة وقالت رغم حجم الغول المخيف لكن ارتاح أبو شهد لما عرف انه يتكلم افتكر انه انتصر.
استغرب أبو شهد وبص على الغول وقال:” انت تتكلم!”
أيوه انا إنسان زيك لكن من زمان قاعد هنا، أهلي كلهم منهم مات ومنهم ساب الجبل ونزل وهو صغير، أنا بس اللي قاعد، كل لما أحاول أنزل احس بالجبل وهو بيتهد من تحت رجلي أخاف وارجع واديني قاعد مستني حد يجي يسليني، لكن لو عارف إن في أكل لزيز كده تحت الجبل كنت نزلت من زمان.”
صرخ أبو شهد بصوت عال وقال”لا أوعي تنزل من الجبل، الجبل ها يقع بيك، استناهم زمانهم جاين، أنا أجيب لك الأكل لغاية عندك.
واللهى فكره حلوه..أنا موافق، كل بدر قمر أستني الأكل
شافت تيته نظرة الخوف في عيون أحفادها وضحكت وقالت لا ..استنو شوفوا البت ألجدعه اللي مش تخاف ها تعمل إيه في الغول، وبعدين كملت قصص أطفال بالعامية شهد والغول
ماشي ها جيب لك بقر وخرفان و
لا..إيه ده أنا عايز أكل زي أصحابك بس تنقيهم سمان كده عشان اشبع.
انقيهم.. انت..انت بتقول إيه مش فاهم هو واحد بس ومش كل شهر.
لا كل بدر وقف الغول واللي طوله كده بتاع اربع أدوار وقال خلاص كل بدر واحد خلص الكلام، وراح نفخ فيه طار لغاية حافة الجبل وسمع صوت الغول من بعيد ويقبل البدر 6 أيام لو ما جاش ها انزل، أنا بقول آه..لو ما جاش ها انزل لكم وأختار أنا بنفسي.
ممكن تقرأ الجزء الأول من قصص أطفال مكتوبة ومفيدة شهد والغول
أو حبب تسلي أطفالك بمجموعة من الألعاب ولعبة تلبيس سندريلا
إلى اللقاء في الجزء الثالث والأخير مع قصص أطفال بالعامية شهد والغول وماذا فعلت هند مع الغول؟
التعليقات